Nasza szkoła partnerska -
Istituto Salesiano G. Bearzi
Historia
Szkoła Bearzi znajdująca się w regionie Friuli w mieście Udine, swoją tradycją sięga lat trzydziestych XX wieku. Założycielem placówki był miejscowy duchowny Don Guglielmo Biasutti, który w 1932 roku samodzielnie opracował pomysł pomocy młodzieży w trudnej sytuacji życiowej. W 1934 roku okoliczna szlachcianka Melania Angeli Bearzi zainwestowała swój majątek we wsparcie pomysłu księdza Biasutti, dzięki któremu zakupiony został nowy budynek na rzecz powstającej instytucji. W 1937 roku ksiądz Biasutti ku pamięci wcześnie zmarłego dziecka fundatorki rozpoczął działalność swojej placówki pod nazwą Gioachino Bearzi, również w tym roku szkoła przyjęła za patrona świętego Giovanniego Bosco. W 1939 roku zgodnie z wolą założyciela rozwinięte dzieło księdza Biasutti przejęli członkowie zakonu salezjanów.
![](http://kollatajodkrywaeurope.pl/wp-content/uploads/2023/04/341347178_958865628886868_1397629990872116018_n-768x576.jpg)
Zakon Salezjanów
Ksiądz Biasutti założoną przez siebie instytucję nie bez powodu powierzył zakonowi salezjanów. Głównymi założeniami SDB (salezjanów księdza Bosco) jest bowiem służba młodym, najuboższym i najbardziej pokrzywdzonym. Zakon salezjanów założony został w 1859 roku przez świętego Giovanniego Bosco. Osoby podzielające jego priorytety nazwał salezjanami, imieniem wywodzącym się od św. Franciszka Salezego, jednego z popularnych świętych w północnych Włoszech, gdzie urodził się Ks. Bosko. Wybrał św. Franciszka Salezego jako patrona swego towarzystwa, z uwagi na godną podziwu postawę życiową świętego, który ze względu na uprzejmość i takt oraz zachęcanie do kształcenia wiernych, został nazwany „światowcem pośród świętych”. Ksiądz Bosko oparł swój system wychowawczy na trzech filarach: rozum, religia, miłość i opracował własną metodę wychowawczą nazywaną systemem prewencyjnym.
![](http://kollatajodkrywaeurope.pl/wp-content/uploads/2023/04/20230421_170343-768x1106.jpg)
System prewencyjny
System prewencyjny jest metodologią pedagogiczną charakteryzującą się:
• chęcią bycia wśród młodych i zainteresowaniem ich potrzebami;
• bezwarunkowym przyjęciem, które staje się niestrudzoną zdolnością do dialogu;
• wiarą w siłę dobra obecną w każdej młodej osobie, nawet najbardziej potrzebującej i rozwijanie go poprzez pozytywne doświadczenia;
• znaczenie rozumu – rozsądek w wymaganiach, elastyczność w propozycjach; religii – rozwój poczucia Boga tkwiącego w każdym człowieku i wysiłek szerzenia wiary chrześcijańskiej; dobroci – miłość wychowawcza, która sprawia, że człowiek wzrasta;
• pozytywnym środowiskiem i relacjami międzyludzkimi wraz ze wspierającą obecnością wychowawców;
• wiarą w pozytywne zasoby młodej osoby.
![](http://kollatajodkrywaeurope.pl/wp-content/uploads/2023/04/20230421_140919-1-1024x342.jpg)